Keibr’s Weblog

26 september, 2008

Wordle – ett ny begrepp

Filed under: education, English, Internet, tools, Uncategorized, utbildning, web 2.0 — Keith @ 15:56

Ny värld, ny begrepp.  Idag hittade jag begrepp – wordle – för första gång (tack, Amanda).  Det är ett ord som beskriver de ord ”moln” som visar hur många gångar ett viss ord (eller tag, eller kategori) uppkommer i en samling av information, till ex ett blogg.  Så här…

Denna wordle har jag skapat på http://wordle.net/

Det visas här som ett bild men jag kan också länkar till originalet. som är kanske bra om en grupp personer kommer att använder samma bild.

Tycker du inte om svarta bakgrund? …eller typsnitt?  Oroar dig inte, när du skapar en wordle kan du justera allt det där.

Hur kan vi som utbildare använder wordles?  Denna frågor lämnar jag över till dig – jag kan tänker mig några användningsområden men kanske du hittar din egna, eller varför inte fråga din deltagare?

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

